آموزش طریقه تعمیر انواع مختلف مبدل حرارتی پکیج

آموزش طریقه تعمیر انواع مختلف مبدل حرارتی پکیج

پکیج ها که در دهه های اخیر مهمان خانه های بسیاری شده اند؛ همان طور که ویژگی های قابل توجه و بسیار زیادی دارند و می توانند برای شما بسیار مفید و مهم تلقی شوند؛ در عین حال ممکن است با مشکلات شایع بسیار زیادی هم رو به رو شوند و سبب اعمال هزینه های گزافی به منظور تعمیر آن ها شوند. به همین علت با توجه به این مسئله که تعمیر پکیج ممکن است هزینه های زیادی را روی دست شما بگذارد؛ بهتر است که اصول مراقبتی از این وسیله کارآمد و مفید را به خوبی در طول استفاده از آن ها رعایت کنید تا هیچ گاه با مشکلات و ایراد های مختلفی در دستگاه مورد نظر خویش مواجه نشوید.

یکی از همین مشکلات شایع که در غالب پکیج ها مشاهده می شود؛ مشکلات مربوط به مبدل حرارتی آن هاست. به همین منظور در ادامه به آموزش تعمیر انواع مختلف مبدل حرارتی پکیج پرداخته شده است تا با آموزش های دیده شده در این خصوص بتوان تا حد زیادی از خرابی و آسیب پکیج جلوگیری به عمل آورد و در صورت خرابی بتوان با استفاده از راهکارهای لازم مشکل به وجود آمده را خیلی سریع تعمیر نمود تا باری دیگر بتوان از این وسیله مفید و کارآمد به خوبی استفاده به عمل آورد. پس اگر شما هم در منزل خویش از پکیج استفاده می کنید؛ با ما همراه باشید.

معرفی مبدل حرارتی پکیج

یکی از بخش های بسیار مهمی که در پکیج ها وجود دارد؛ مبدل حرارتی آن هاست. به واقع مبدل حرارتی پکیج همان طور که از نام آن پیداست؛ بخش مهمی در پکیج می باشد که آب در آن گرم می شود. با توجه به این مسئله که پکیج های رایج در منزل مسکونی با توجه به گرمایش آب کار می کنند و با استفاده از جریان آب گرم است که رادیاتور ها گرم می شوند؛ پس باید در نظر داشت که اگر مبدل حرارتی آن ها به درستی کار نکند و دچار نقص فنی شوند؛ چه مصیبتی به باد می آورند.

به این صورت که در صورت عدم استفاده درست و بهینه از مبدل حرارتی، پکیج نمی تواند گرمای مورد نیاز محیط اطراف خود را تأمین کند. به همین علت نیاز به تعمیر و بررسی دارد تا بتوان با تعمیر انواع مختلف مبدل حرارتی پکیج باری دیگر آب گرم مصرفی پکیج را تأمین نمود.

انواع مختلف مبدل حرارتی پکیج

این نکته را باید در نظر داشت که مبدل حرارتی پکیج انواع و اقسام خاص و مختلفی دارد که هر یک از آن ها ویژگی های خاص خود را دارند و از عملکرد متفاوتی هم برخوردار می باشند. بنابراین یک تعمیرکار که برای تعمیر مبدل حرارتی پکیج رهسپار منازل مسکونی می شود؛ باید این نکته را در نظر داشته باشد که مبدل پکیج از چه نوعی است؟ به این صورت که برخی از آن ها ممکن است به صورت تک مبدله و برخی دو مبدله باشند. هر یک از آن ها به طور کلی با یکدیگر متفاوت هستند پس قدم اول در آموزش تعمیر مبدل حرارتی پکیج، شناخت انواع مختلف مبدل های حرارتی آن به شمار می آید.

آشنایی با قطعات مختلف پکیج

آشنایی با انواع مختلف مبدل حرارتی پکیج

با توجه به این مسئله که مبدل حرارتی پکیج به عنوان محفظه ای به جهت گرم کردن آب مورد نیاز مصرفی در پکیج انواع مختلفی دارد؛ بایستی در گام اول این انواع مختلف مبدل های حرارتی را شناخت تا در صورت تعمیر بتوان به خوبی آن را بر حسب نوع مبدل حرارتی موجود در پکیج ها تعمیر نمود. مبدل حرارتی دو منظور گونه ای از این انواع مختلف مبدل ها به شمار می آیند که هم مدار گرمایش را گرم می کند و هم دمای آب مدار بهداشتی را افزایش می دهد.

با توجه به این مسئله که در این مبدل حرارتی دو لوله در داخل یکدیگر به کار گرفته شده اند که لوله دوم آن ها آب مدار گرمایشی عبور می کند؛ ممکن است پس از مدت زمانی استفاده از این مبدل حرارتی، شاهد ایجاد رسوب هایی در این لوله ها باشیم که بایستی هر چه زودتر نسبت به تمیز کردن آن اقدامات لازم را به عمل آورد.

چراکه در غیر این صورت اگر مبدل حرارتی مورد نظر را جرم زدایی نکنید؛ ممکن است عملکرد این قطعه از پکیج دچار اختلال شده و سیستم گرمایشی پکیج را با مشکلاتی مواجه سازد. به همین دلیل حتما می بایست به منظور جلوگیری از چنین رخدادی و اعمال هزینه های گزاف و بسیار زیاد تعمیرات مربوط به مبدل حرارتی در انواع مختلف آن همواره نسبت به رسوب گیری لوله اقدامات لازم را صورت دهید و اجازه ندهید که آنقدر جرم و رسوب در لوله ها قرار گرفته شود که سیستم پکیج شما را با مشکلات جدی مواجه سازد.

انجام تعمیرات مربوط به مبدل حرارتی پکیج

با توجه به این مسئله که مبدل حرارتی پکیج یکی از بخش های مهم در پکیج به شمار می آید؛ شما می بایست همواره نسبت به انواع مختلف مبدل های حرارتی در پکیج خود احتیاط های اولیه را در نظر داشته باشید تا این قطعه مهم و کارآمد کمتر در معرض آسیب قرار گیرد. ولی به طور کلی در هر صورت اگر مبدل حرارتی پکیج شما با ایراد های فنی مواجه شد و عملکرد آن مختل شد و یا سوراخی در آن مشاهده گردید؛ توصیه اکید ما بر آن است که بلافاصله در صورتی که دانش فنی در این زمینه ندارید؛ مراتب اجرای کار را به دست یک استاد کار و فرد مجرب و کارکشته در این زمینه بسپارید تا وی بر حسب آموزش های لازم در زمینه تعمیر انواع مختلف مبدل حرارتی پکیج و کوله باری از تجربه و تخصص در این زمینه بتواند خیلی زود مشکل به وجود آمده را برای شما حل و فصل کند تا بتوانید به خوبی از دستگاه مورد نظر خویش باری دیگر استفاده نمایید.

چرا که در غیر این صورت ممکن است ضمن حل نکردن مشکل به وجود آمده با سهل انگاری و عدم اطلاعات کافی در زمینه تعمیر مبدل حرارتی مشکلاتی افزون بر مشکل به وجود آمده در سیستم گرمایشی شما ایجاد گردد که این مسئله ممکن است هزینه های گزاف و بیهوده دیگری را روی دست شما بگذارد. پس چه بهتر که از همان ابتدای امر کار را به دست کاردان آن سپرده تا مشکل به وجود آمده را برای شما برطرف نماید.

سرریز شدن آب در پکیج

یکی از مشکلاتی که ممکن است با خرابی مبدل حرارتی در پکیج شما به وجود آید؛ سرریز شدن آب در پکیج شماست. به این صورت که با رسوب گیری، مبدل حرارتی پکیج شما از کار می افتد و سوراخ می شود. همین مسئله سبب ایجاد نشتی در پکیج شما می شود که در نهایت منجر به سرریز و بیرون ریختن آب در پکیج شما می گردد. به همین جهت سرریز شدن آب پکیج یکی از مشکلات شایعی به شمار می آید که دلیل آن ایجاد اختلال در مبدل حرارتی است.

آموزه های لازم در تعمیر مبدل حرارتی پکیج

در زمینه تعمیر مبدل حرارتی پکیج می بایست حتما آموزش هایی دیده شود و دوره هایی به صورت حضوری و عملی صورت گیرد تا بتوان این بخش از پکیج ها را تعمیر نمود. یک تعمیرکار حرفه ای که سال ها تجربه کار در این زمینه را دارد؛ به خوبی می داند که به محض تعمیر مبدل حرارتی می بایست نوع به کار گرفته شده در  این قطعه از پکیج را در همان ابتدای امر مورد بررسی قرار دهد. به این صورت که هر یک از مبدل های تک مسیره و دو مسیره نیاز به نوعی خاص از آموزش برای تعمیر دارند که هر تعمیرکاری می بایست ضمن شناخت انواع مختلف مبدل حرارتی، راهکارهای لازم را برای تعمیر هر یک از آن ها و تفاوت های موجود میان آن ها را نیز در نظر داشته باشد.

به غیر از این مسئله تعداد لوله ها، تعداد فین های طراحی شده روی آن ها و نیز ضخامتشان، ابعاد مبدل مورد نظر و نیز اتصال ورودی و خروجی ها همه و همه در نهایت می توانند روی نحوه تعمیر مبدل حرارتی پکیج ها تأثیرگذار باشند. بنابراین باید این نکات را پیش از تعمیر مبدل حرارتی در نظر داشت تا بازدهی بیشتری را به همراه داشته و در نهایت خیلی زودتر بتوان تعمیرات مربوط به مبدل های حرارتی پکیج را صورت داد. در کلیه مراحل تعمیر بهتر است که مراتب اجرای کار را به یک تعمیرکار حرفه ای و مجرب سپرد تا با بهره گیری از دانش فنی خود بتواند مشکلات به وجود آمده را حل و فصل کرده تا بتوان به خوبی از دستگاه کارآمد خویش به خوبی بهره مند شد.

عوامل مختلف خرابی مبدل حرارتی پکیج

به طور کلی می توان عوامل مختلفی را در نظر داشت که یک مبدل حرارتی پکیج ممکن است خراب شود و آسیب ببیند. از جمله عواملی که ممکن است سبب ساز خرابی و آسیب در مبدل حرارتی پکیج شود؛ می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • نشتی

از جمله مهمترین مسئله ای که ممکن است سبب خرابی و آسیب مبدل حرارتی پکیج شما باشد؛ نشتی آب آن می باشد. به این صورت که به هنگام خرابی مبدل های حرارتی پکیج احتمال نشتی آب از آن بسیار زیاد است. به همین دلیل است که تمامی تعمیرکارانی که به منظور تعمیر انواع مختلف مبدل حرارتی پکیج وارد منازل مسکونی می شوند؛ پس از اطلاع یافتن از نوع مبدل حرارتی پکیج شما اولین مسئله ای را که مدنظر قرار می دهند؛ نشتی آب از مبدل های حرارتی پکیج شماست. برای تست نشتی آب هم یکی از متداول ترین راه های ممکن استفاده از آب و صابون است که با همین ابزار ساده به راحتی می توان فهمید که مبدل حرارتی پکیج شما نشتی دارد یا خیر؟ ضمن اینکه می توان خیلی زود نشتی ایجاد شده را برطرف نمود.

  • سوراخ شدن مبدل

گاهی اوقات با سوراخ شدن مبدل یا منبع انبساط ممکن است آب از زیر پکیج شما سرازیر شود. تعمیرکاران مجرب و کارکشته که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند؛ خیلی زود می توانند مشکل به وجود آمده را حل و فصل کنند. به طور کلی می توان اذعان داشت که در بیشتر موارد قریب به 90 درصد می توان در صورت سوراخ بودن مبدل حرارتی پکیج ها، آن ها را به راحتی تعمیر نمود. حتی مبدل های حرارتی دو منظوره هم که برخلاف سایر مبدل ها از داخل سوراخ شده اند هم راهی برای تعمیر دارند و می توان آن ها را هم تعمیر نمود. سایر مبدل هایی هم که از خارج سوراخ شده اند؛ به راحتی قابل تعمیر می باشند.

  • سر و صدای زیاد در مبدل

از دیگر عواملی که سبب خرابی مبدل حرارتی می شود؛ ایجاد سر و صدای زیادی در این قطعه از پکیج می باشد که تعمیرکاران مجرب و کارکشته در این زمینه می توانند با بررسی امور این مشکل را نیز حل و فصل نمایند تا برای ساکنین خانواده ایجاد مزاحمت نکرده و مبدل حرارتی عملکرد عادی خود را داشته باشد و بتواند باز هم درست به مانند روزهای نخست آن برای شما کارایی لازم را داشته باشد.

  • ایجاد اختلال در عقربه پکیج

عقربه پکیج یکی از مسائلی است که حتما باید هر چند وقت یکبار آن را بررسی کنید تا مبادا عقربه آن از عدد 5/1 الی 2 به بالاتر برود. هر چقدر از این مقدار درجه عقربه پکیج بالاتر برود؛ مشکلاتی را در مبدل حرارتی دستگاه پکیج شما به وجود می آورد که می بایست حتما مراتب اجرای کار را به دست افراد کاربلد و تعمیرکارانی سپرد که در این زمینه توانایی لازم را داشته و می توانند عقربه پکیج را به حالت استاندارد و عادی خویش مابین 5/1 الی 2 قرار دهند تا ضمن درست عمل کردن مبدل حرارتی بتوان از پکیج خویش به درستی استفاده کرد.

بنابراین به طور کلی هر یک از عوامل یاد شده می توانند در پکیج شما ایجاد اختلال نمایند و سبب شوند که مبدل حرارتی عملکرد خود را از دست بدهد و نتواند به خوبی کارکرد عادی و معمول خویش را داشته باشد. به همین علت با هر یک از عواملی که ممکن است در مبدل حرارتی پکیج شما به وجود آید؛ بهتر است که مراتب اجرای کار را به یک تعمیرکار حرفه ای و کارکشته در این زمینه بسپارید تا وی بر حسب توانایی ها و کوله باری از تجربه و تخصص که در این حیطه کاری دارد؛ مشکلات به وجود آمده را برای شما حل و فصل نماید.

امیدوارم این آموزش برای شما عزیزان مفید بوده باشد. درصورتیکه به تخصص نصب و تعمیرات پکیج دیواری علاقمند هستید و تمایل دارید ازاین تخصص کسب درآمد کنید ازبخش بلاگ های سایت شرکت فرتاک ایران كه از جمله بزرگ ترین وارد کننده قطعات پکیج میباشد، استفاده کنید.

منو اصلی

باز کردن وات اپ
می تونم کمکتون کنم؟
شرکت فرتاک ایران
سلام سوالات خود را از ما بپرسید.