عملکرد پکیج

اصول عملکرد پکیج

عملکرد پکیج

در مقاله سعی بر این است که عملکرد پکیج دیواری را که به دو نوع متفاوت تقسیم میشوند شرح دهیم .وقتی شیر آب گرم مصرفی باز میشود با عبور جریان آب از سنسور فشار میکروسوِئیچ این سنسور فعال میشود. با ارسال فرمان به شیر سه طرفه از طریق برد کنترل الکترونیک، مدار رادیاتور ها موقتا قطع میشود. آب گرم به مبدل حرارتی لوله هدایت می شود. بلافاصله پس از بسته شدن شیر آب گرم مصرفی شیر سه طرفه ی برقی به طور خودکار آب گرم مدار گرم کننده را به مدار رادیاتورهدایت می کند.

پکیج دیواری از نظر مدار تولید آب گرم به دو دسته تقسیم میشوند :

این دو دسته از نظر تولید آب گرم برای سیستم گرمایشی به یه روش عمل میکنند و با یک دیگر تفاوت انچنانی ندارند . در هر دو برای  از یک سری لوازم مشترک استفاده میشود و عملکرد آن ها در هر دو دستگاه یکی است.

1. تک مبدل

2 . دو مبدل

در این دستگاه ها آب مدار گرمایشی توسط یک پمپ به گردش در می آید تا آب گرم  را به سیستم گرمایشی ساختمان برساند.

پس از خروج اب از پمپ به قسمتی به نام مبدل حرارتی میرسیم:

این قسمت بالای محفظه احتراق قرار دارد . گرمای حاصل از سوختن گاز از راه پره های فین به آب منتقل میشود. به همبن دلیل است که مبدل های حرارتی از جنس مسی ساخته میشوند تا گرمای بیشتری را به اب منتقل کنند.

 

در مبدل های حرارتی فاصله پره های فین و تعداد ان ها نکته بسیار مهمی است. هر چه تعداد پره ها بیشتر و فاصله ان ها با یک دیگر کمتر باشد گرمای بیشتری را جذب میکند.

پس از گرم شدن اب در مبدل  و خروج ان به سمت لوله رفت برای اندازه گیری دمای اب گرم از قطعه ای به نام سنسور استفاده میشود. این سنسور وظیفه دارد تا دمای اب گرم را به طور مرتب به برد کنترل گزارش دهد تا روشن بودن شعله و میزان شعله را کنترل کند.

قبل از خروج اب و ورود ان به دستگاه مسیری انحرافی به نام بای پس وجود دارد. تا در صورت انسداد در مسیر رفت و برگشت این انسداد باز شده و به پمپ سیرکولار برسد. همین کار تکرار شده تا دمای اب بالا رفته تا سنسور دمای را به برد گزارش دهد.

تاقبل از جوش آمدن اب مشعل خاموش شود البته به غیر از قطعات قطعات دیگری هم وجود داردند که که در گردشو انتقال گرما نقشی ندارد لذا این قطعات که وظیفه کنترل فشار اب را دارند میتواندد در هر جایی از این مسیر نصب شوند.

این قطعات شامل : منبع انبساط شیر اطمینان شیر پر کن فشار سنج

سیکل آب گرم مصرفی در دستگاه های تک مبدل

در دستگاهای تک مبدل آب سرد ورودی پس از عبور از فلوسوئیچ یا فلومتر  وارد مبدل حرارتی می شوند. در مبدل حرارتی با برخورد شعله مستقیم به پرههای فین، عمل انتقال حرارتی انجام می شود.

پس از خروج آب گرم از مبدل، در مسیر آن یک NTC وجود دارد.  تا دمای آب را مرتبا به برد گزارش دهد. تا تنظیم شعله به نسبت دمای آب گرم خروجی از مبدل انجام گیرد.

در این دستگاها به علت برخورد مستقیم حرارت شعله با مبدل، امکان انتقال رسوب به دیواره های مبدل بیشتر است، اما نزدیک بودن NTC به محل انتقال حرارت و دمای شعله باعث می شود تا تنظیم شعله بهتر انجام شود و رسانات دما در آب گرم مصرفی به حداقل برسد.

البته مبدل حرارتی در این دستگاه ها به نام مبدل دو منظوره شناخته می شود. چرا که در این نوع مبدل، دو مسیر جداگانه برای آبهای مصرفی و گرمایشی به صورت جداگانه وجود دارد. مسیر آب گرم بهداشتی از بین لوله های مسیر گرمایش حرکت می کند.

سیکل آب گرم مصرفی در عملکرد پکیج دستگاههای دو مبدله

برای باز و بسته شدن آب گرم و مصرفی، مانند دستگاه تک مبدل از فلوسوئیچ یا فلومتر استفاده می شود. اما پس از خروج آب از فلوسوئیچ، وارد قسمتی به نام مبدل ثانویه میشود.

 

نحوه عملکرد پکیج های زمینی ایستاده

این دستگاهها مخلوطی  یک پکیج دیواری و یک پکیج زمینی مخزن دار هستند. در قسمت مبدل حرارتی مشعل که مشابه به دستگاه های دیواری هستند. آب در مدار  گرم  و به سمت شیر سه راهه حرکت می کند. مسیرهای خروجی شیر سه راهی به دو سمت حرکت می کنند. یکی از این مسیرها به سمت کویل مخزن می رود آب گرم مصرفی که در داخل مخزن است گرم شود. مسیر دیگر به سمت سیستم گرمایشی یک مبدل حرکت می کند. در این دستگاه مبدل صفحه ای مربوط به سیستم گرمایشی است و در آن عمل انتقال دم بری سیستم گرمایش از کف اتفاق می افتد.

امیدوارم این آموزش برای شما عزیزان مفید بوده باشد. درصورتیکه به تخصص نصب و تعمیرات پکیج دیواری علاقمند هستید و تمایل دارید ازین تخصص کسب درآمد کنید ازبخش بلاگ های سایت شرکت فرتاک ایران كه از جمله بزرگ ترین واردات کننده قطعات پکیج میباشد،استفاده کنید.

 

منو اصلی

باز کردن وات اپ
می تونم کمکتون کنم؟
شرکت فرتاک ایران
سلام سوالات خود را از ما بپرسید.