انواع پکیج شوفاژ

انواع پکیج شوفاژ

انواع پکیج شوفاژ از لحاظ نصب :پکیج شوفاژ در دو نوع دیواری و زمینی تولید می شود. پکیج شوفاژهای دیواری فضای کمتری را اشغال کرده و معمولا دارای تنظیمات بیشتر و هزینه اولیه و سرویس کمتری هستند. لوله کشی گاز و مدار آب سرد و گرم و شوفاژ برای پکیج شوفاژ های زمینی باید از قبل طراحی شود. ضمن اینکه شوفاژهای زمینی عمدتا بدون فن بوده و حداقل قطر دودکش آنها ۱۵ سانتی متر است. از مزایای شوفاژهای زمینی نسبت به نوع دیواری می توان به میزان آبدهی بالاتر آبگرم مصرفی و ظرفیت حرارتی بالاتر آنها اشاره نمود.

انواع پکیج شوفاژ از لحاظ خروج دود

پکیج شوفاژها در دو مدل فن دار و بدون فن در بازار موجود می باشند.

در پکیج شوفاژ دیواری فن دار محصولات احتراق (دود) به صورت اجباری از طریق دودکش محار شده و هوا نیز به داخل مکیده میشود.

اما در نوع بدون فن که دارای کلاهک تعدیل و دودکش ۱۵ سانتی متری است، دود به  صورت طبیعی و بر اساس اختلاف چگالی (دود گرم سبک تر از هوای سرد است) انجام میشود. لذا در فضایی که امکان نصب دودکش استاندارد با قطر حداقل ۱۵ سانتی متر مطابق با مقرار ملی ساختمان  وجود ندارد نمی توان از شوفاژهای بدون فن استفاده نمود و در ضمن در مناطقی که با کمی وزش باد همراه است نوع فن دار مناسب تر است.

نکته: به طور کلی شوفاژهای فن دار دارای راندمان بیشتری در مقایسه با نوع بدون فن هستند.

 

انواع پکیج شوفاژ از لحاظ تعداد مبدل

پکیج شوفازها در سه نوع تک، دو و سه مبدله وجود دارند. در نوع تک مبدله آب داغ گرمایش و آبگرم مصرفی هر دو در یک مبدل که بالای مشعل قرار گرفته اند گرم  میشوند. اما در نوع دومبدله آب داغ گرمایش در مبدل اصلی روی مشعل گرم شده و ابگرم مصرفی توسط مبدل صفحه ای که معمولا زیر محفظه احتراق واقع شده، به طور غیر مستقیم با کمک مبدل اصلی گرم می شود. این کار باعث می شود که احتمال تشکیل رسوب در مبدل صفحه ای که در تماس با آبگرم مصرفی است به حداقل برسد.

پکیج تک مبدله (با مبدل دو منظوره)، جهت استفاده در مناطقی که آب آنها سختی (گچ) کمی دارد توصیه می شود. البته نصب ضدرسوب در ورودی آب این نوع دستگاه ها و تنظیم دوره ای شیر گاز آنها تا حد زیادی مشکل رسوب گیری مبدل را کاهش می دهد. از ایرادهای دیگر پکیج های تک مبدله می توان به احتمال داغ شدن لحظه ای آبگرم بهداشتی در هنگام باز کردن آب اشاره نمود.

بعضی پکیج شوفاژها مجهز به سه مبدل (Semi Condensed) هستند که مبدل سوم آنها نقش افزایش راندمان دستگاه را بر عهده دارد. در این نوع پکیج ها برگشت آب گرمایش از مبدل سوم که در مسیر خروج محصولات احتراق (دود) قرار گرفته عبور می کند.

با توجه به این که دمای دود حدود ۱۲۰ درجه سانتی گراد است، هر چه دمای برگشت گرمایش کمتر باشد (اختلاف دما بین برگشت گرمایش و دمای دود بیشتر باشد) تبادل حرارت بین آنها زیادتر و در نتیجه راندمان دستگاه بیشتر خواهد بود.

انواع پکیج از لحاظ مخزن

پکیج شوفاژهای فوری (بدون مخزن) و مخزن دار از انواع رایج این دستگاه ها در بازار می باشند. پکیج مخزن دار به علت داشتن مخزن ذخیره، دبی آبگرم مصرفی بیشتری دارد. ولی فضای بیشتری را اشغال کرده و معمولا راندمان کمتری نسبت به نوع فوری دارد. این نوع پکیج ها از نوع بدون مخزن سنگین و گرانتر می باشند. مخزن این نوع شوفاژها معمولا از جنس گالوانیزه یا استیل است. با توجه به ظرفیت آن مقداری آبگرم بهداشتی را مانند آبگرمکن مخزنی در خود ذخیره داشته باشد.

انواع پکیج شوفاژ از لحاظ مشعل

اغلب پکیج شوفاژها با مشعل های اتمسفریک (مشعل بدون فن) کار می کنند. ولی برخی دستگاه ها (مثل پکیج های کاندنسینگ Condensing) جهت بالا بردن راندمان دستگاه از مشعل های دمنده که قادرند هوا و گاز سوختنی را قبل از مشعل مخلوط نمایند، استفاده می نمایند.

انواع پکیج از لحاظ محفظه احتراق

شوفاژهایی با محفظه احتراق باز معمولا بدون فن بوده و هوای لازم برای احتراق را از فضای نصب دستگاه تامین می نمایند. اما شوفاژهایی با محفظه احتراق بسته دارای فن بوده و قادرند ضمن خروج دود به صورت اجباری هوای لازم برای احتراق را نیز از بیرون تامین نمایند.

 نکته: نصب شوفاژ با محفظه باز در ساختمان های هوابند (با درب و پنجره دوجداره) ممنوع و بسیار خطرناک است.

انواع پکیج شوفاژ از لحاظ ظرفیت حرارتی پکیج شوفاژهای گازی جهت گرمایش فضاهای مختلف بسته به متراژ و نوع کاربری ساختمان در ابعاد و ظرفیت حرارتی مختلف تولید می شوند که رایج ترین آنها (۱۸-۲۲-۲۴-۲۶-۲۸-۳۰-۳۱-۳۲-۳۵ ۴۰-۳۶کیلووات می باشند.

انواع پکیج شوفاژ از لحاظ سیستم کنترل و تنظیم 

پکیج شوفاژها به صورت سیستم مکانیکی یا دیجیتال قابل کنترل و تنظیم می باشند. تنظیمات دستگاه های مکانیکی معمولا توسط دو عدد ولوم انجام می شود. یکی از آنها برای تنظیم دمای مدار گرمایش و دیگری برای تنظیم دمای آبگرم مصرفی به کار می رود. روش عیب یابی در اکثر این دستگاه ها با کمک چراغ های LED انجام می گیرد. لذا تشخیص عیب نیاز به دقت و مهارت بیشتری دارد. دستگاه هایی با صفحه نمایش دیجیتال به صورت صفحه لمسی یا همراه دکمه یا ولوم در کنار آن نمایش اطلاعاتی همچون دمای آبگرم مصرفی و گرمایش، فشار، نشانگرهای تغییر فصل، شعله و وجوه تنظیمات گسترده، ضمن ایجاد زیبایی بیشتر جهت عیب یابی راحت تر کمک زیادی به سرویسکار کاربر می نماید. البته باید دقت نمود که تنظیمات دستگاه باید ساده باشد تا استفاده کننده در صورت لزوم به راحتی بتواند آن را تنظیم نماید.

 

امیدوارم این آموزش برای شما عزیزان مفید بوده باشد. درصورتیکه به تخصص نصب و تعمیرات پکیج دیواری علاقمند هستید و تمایل دارید از این تخصص کسب درآمد کنید ازبخش بلاگ های سایت شرکت فرتاک ایران كه از جمله بزرگ ترین وارد کننده قطعات پکیج میباشد، استفاده کنید.

 

منو اصلی

باز کردن وات اپ
می تونم کمکتون کنم؟
شرکت فرتاک ایران
سلام سوالات خود را از ما بپرسید.