آموزش نصب دودکش پکیج دیواری

آموزش نصب دودکش پکیج دیواری

آموزش نصب دودکش پکیج دیواری از پیش نیازهای اصلی برای راه اندازی و استفاده از این سیستم گرمایشی به شمار می‌رود که در دوره آموزش نصب پکیج به طور کامل به آن پرداخته می شود. فرآیند نصب دودکش باید مطابق با ضوابط و استانداردهای تعریف شده، انجام شود. عدم توجه به هر یک از این موارد ایمنی می‌تواند سلامت افراد را با خطر جدی مواجه کند. دودکش‌هایی که در ساختار پکیج‌های دیواری استفاده می‌شوند، متناسب با نوع و مدل پکیج و در دو مدل بدون فن و فن دار هستند. دودکش پکیج دیواری وظیفه انتقال گازهای خطرناک و محصولات احتراق به فضای بیرون را بر عهده دارد.

یکی از موارد مهم در زمان نصب دودکش پکیج ، قرار گرفتن لوله آن در فضای آزاد و محیط باز است تا دود ناشی از فرآیند احتراق به درستی به محیط بیرون انتقال پیدا کند.

طریقه نصب دودکش پکیج فن دار

پکیج‌های گرمایشی مدل فن دار به دلیل نوع طراحی آن‌ها، به دودکش ساختمان احتیاج ندارند.

این نوع پکیج‌ها هوای مورد نیاز خود را برای انجام فرآیند احتراق از محیط بیرون دستگاه به داخل مکش می‌کنند. پکیج‌های فن دار غالباً از یک دودکش دوجداره با قطر خارجی 10 و قطر داخلی 6 سانتیمتر برخوردار هستند. فرآیند تأمین هوای لازم برای انجام احتراق و تخلیه دود پکیج فن دار از طریق لوله داخلی دودکش صورت می‌گیرد. در هنگام نصب دودکش پکیج شوفاژ دیواری باید یک سری نکات و اصول مهم را مدنظر قرار داد که در ذیل به آن‌ها می‌پردازیم.

نکات مهم هنگام نصب دودکش پکیج دیواری فن دار

در هنگام نصب دودکش برای پکیج‌های فن دار هرگز نباید جداره بیرونی دودکش را جدا کنید.

همچنین، لوله دودکش خارجی را باید به محیط آزاد و بیرون از محل نصب دستگاه انتقال دهید. این امر مانع از ورود گازهای خطرناک حاصل از احتراق به محیط داخلی خواهد شد.

در صورت کم بودن طول دودکش جهت هدایت به بیرون، می‌توان از زانوی دوجداره مخصوص پکیج‌های گرمایشی فن دار استفاده کرد.

نکته: هنگام نصب دودکش پکیج دیواری حدأکثر طول لوله دودکش در مدل‌های فن دار، حدود 4 متر است.

همچنین، در پکیج‌های دیواری مدل فن دار، قدرت مکش فن تعبیه شده متناسب با طول لوله 4 متری دودکش می‌باشد. در صورت کاهش طول لوله، علاوه بر افزایش حجم هوای وارد شده به محفظه احتراق، روشن شدن پکیج نیز با مشکل مواجه می‌شود. در این شرایط بهتر است که شدت جریان هوای وارد شده به محفظه احتراق پکیج، کاهش پیدا کند.

هنگام نصب دودکش دو جداره نباید آن را به دودکش ساختمان متصل کنید. علاوه بر این، از نصب و استفاده از دودکش‌های غیر استاندارد و بی کیفیت جداً خودداری نمایید. در طبقات آخر فضا‌های مسکونی به علت کوتاه بودن ارتفاع و فاصله دودکش با ساختمان، بهتر است که ارتفاع دودکش را حدأقل 2 متر بیشتر در نظر بگیرید.

به منظور جلوگیری از ورود آب باران و برف، باید در هنگام نصب دودکش پکیج، سر آن را در حدود 5 درجه به طرف پایین خم کنید.

برای عبور دودکش به داخل دیوار، لازم است که حتماً از دودکش دوجداره استفاده شود. در غیر این صورت، یک سوراخ بر روی سطح دیوار ایجاد کنید و سپس دودکش را به خارج از سطح دیوار انتقال دهید.

نحوه نصب دودکش پکیج بدون فن

برای نصب دودکش پکیج بدون فن باید قطر دودکش حدأقل 15 سانتیمتر لحاظ شود. همچنین، طول قسمت افقی دودکش در قسمت قبل از ورود به دیوار، باید کمتر از نیمی از طول کل لوله در نظر گرفته شود. ارتفاع دودکش در این شرایط باید حدأقل 30 سانتیمتر لحاظ شود.

گفتنی است که در صورت قرار داشتن دودکش در فضای بیرون ساختمان مانند تراس، بهتر است که سطح دودکش را با پوشش مناسب عایق بندی کنید. همین امر در افزایش طول عمر و مقاومت آن در برابر عوامل خارجی و محیطی بسیار تأثیرگذار است.

استفاده از کلاهک دودکش بادوام و محکم، از اصول بسیار مهم در هنگام نصب این قطعه به شمار می‌رود. علاوه بر این، ارتفاع مناسب دودکش پس از خارج شدن از پشت بام باید در محدوده 1 متری باشد. همچنین، کلاهک دودکش باید حدود سه متر با تجهیزات سرمایشی مانند کولر آبی یا کندانسور کولر گازی فاصله داشته باشد.

دو نکته بسیار مهم در نصب دودکش پکیج بدون فن:

  • برای نصب دودکش پکیج های دیواری مدل بدون فن، هرگز نباید از دودکش مشترک استفاده کنید.
  • تحت هیچ شرایطی از لوله‌های آکاردئونی یا انعطاف پذیر به عنوان دودکش پکیج دیواری استفاده نکنید.

اصول مهم نصب دودکش پکیج

نصب دودکش قوانین ثابت استانداردی دارند. از آنجا که رعایت نکردن هر کدام از این اصول خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت، برای جلوگیری از این اتفاقات ناگوار در هنگام نصب دودکش هر یک از پکیج‌های بدون فن و فن دار موارد زیر را دقیق اجرا نمایید:

1.انتخاب محل مناسب

بدون تردید، انتخاب جایگاه مناسب برای قرار گرفتن دودکش از اصول مهم نصب دودکش پکیج دیواری می‌باشد.

هوای گرم و گازهای موجود در داخل لوله دودکش، غالباً به سمت بالا حرکت می‌کنند. به همین جهت، دودکش باید در بالای پکیج دیواری و با شیب مناسب رو به بالا نصب و جانمایی شود و با بست به دیوار متصل شود تا گازها به فضای بیرون به راحتی و بدون مشکل حرکت کنند.

به سه نکته مهم در انتخاب محل مناسب برای نصب دودکش دقت کنید:

  • هیچ گاه لوله دودکش را بین دو ساختمان نصب نکنید.
  • اکیداً دودکش را از داخل سقف کاذب یا کناف عبور ندهید.
  • به هیچ عنوان نباید لوله دودکش را در مجاورت شیشه قرار دهید.

2.توجه به سایز لوله دودکش

توجه به سایز و قطر دودکش پکیج دیواری از دیگر مسائل حائز اهمیت در هنگام نصب آن به شمار می‌رود.

بنابر گفته تکنسین‌ها و متخصصان نصب پکیج دیواری، قطر مناسب دودکش در هنگام نصب باید در بازه حدأقل 15 سانتیمتری قرار داشته باشد. اطمینان حاصل کردن از عدم گرفتگی و مسدود بودن مسیر دودکش وعایق بندی و پوشش لوله‌های پکیج، از دیگر موارد مهم در این زمینه قلمداد می‌گردد.

حدأقل قطر دودکش دوجداره پکیج در محدوده 10 سانتیمتری می‌باشد. در صورت فراهم نبودن شرایط برای نصب دودکش، باید شیر مصرفی دستگاه در محلی که امکان نصب دودکش وجود دارد، استقرار پیدا کند. طول لوله رابط برای هر یک اینچ قطر لوله باید حدأکثر 45 متر در نظر گرفته شود.

در صورت بیشتر بودن قطر لوله از یک اینچ، باید طول لوله متناسب با ارتفاع کل دودکش تنظیم شود؛ به عنوان مثال برای دودکش دوجداره‌ای که قطر آن 10 سانتیمتر است، باید طول لوله را نهایتاً تا 8 متر در نظر بگیرید.

لازم به ذکر است که باید دهانه خروجی کلاهک تعدیل با قطر لوله رابط را یکسان در نظر بگیرید. ضمناً، برای نصب و راه اندازی پکیج دیواری، از کلاهک دودکش به شکل H استفاده نمایید.

3.جنس مناسب برای لوله دودکش را انتخاب کنید

در هنگام انتخاب و نصب دودکش به جنس لوله دقت کنید. بهترین جنس‌های قابل استفاده برای نصب دودکش لوله‌های سیمانی یا ضد زنگ گالوانیزه هستند.

هرگز از لوله‌هایی که مقاومتی در برابر حرارت و گرما ندارند، استفاده نکنید. بر همین اساس، لوله‌هایی که جنس آن‌ها پلاستیکی یا آلومینیومی است برای نصب دودکش مناسب نیستند.

 

امیدوارم این آموزش برای شما عزیزان مفید بوده باشد. درصورتیکه به تخصص نصب و تعمیرات پکیج دیواری علاقمند هستید و تمایل دارید از این تخصص کسب درآمد کنید ازبخش بلاگ های سایت شرکت فرتاک ایران كه از جمله بزرگ ترین واردات کننده قطعات پکیج میباشد، استفاده کنید.

آموزش نصب دودکش پکیج دیواری

منو اصلی

باز کردن وات اپ
می تونم کمکتون کنم؟
شرکت فرتاک ایران
سلام سوالات خود را از ما بپرسید.