روش تست قطعات پکیج

روش تست قطعات پکیج

روش تست قطعات پکیج

روش تست قطعات پکیج بسیار متنوع است در مقاله پیش رو سعی بر این است که روش های متداول را همراه با اموزش توضیح دهیم.

روش تست قطعات پکیج توسط امپر

  • جدا کردن تک تک قطعات فوق از سوکت برد
  • اندازه گیری مقاومت سیم پیچ قطعات

برای انداز گیری مقاومت سیم پیچ قطعات باید کانکتور مربوطه را از برد جدا نمود تا صحت اتصالات مجموعه سیم بررسی گردد .

در صورتی که مقاومت قطعه ای از مقدار مشخص در جداول دستگاه خیلی کمتر باشد، قطعه فوق معیوب  و قبل از تعویض برد با فیوز باید آن را تعمیر یا تعویض نمود .

ویریستور :

یک مقاومت متغیر وابسته به ولتاژ که وظیفه اصلی آن حفاظت از مدار های الکترونیکی و سیستم های قدرت توسط جذب انرژی اضافی و تنظیم مقادیر ناخواسته و ولتاژ های زودگذر (ناپایدار)  است .

تست خازن بدون قطب :

دو سر اهمتر را به دو سر خازن زده اگر عقربه حرکت نکرد و روی بینهایت ماند یا کمی حرکت کرد و برگشت خازن سالم است .

تست خازن الکترولیتی (  با قطب منفی و مثبت ) :

دوسر اهمتر را به دوسر خازن زده، اگر عقربه اهمتر رفت و برگشت خازن سالم است ، اگر عقربه عقربه روی صفر ایستاد خازن اتصال کوتاه شده و اگر عقربه در برگشت روی صفر نیامد نشتی دارد .

تست خازن متغیر (واریابل و تریمر) :

دوسر اهمتر را به دوسر دوپایه ، دو پایه کنار هم واریابل زده و دسته واریابل را چرخانده اگر عقربه هیچ حرکتی نشان نداد و روی بینهایت ماند سالم است .

علایم نشتی دار بودن خازن ها :

معمولا اگر دستگاه برای مدتی خاموش باشد ، خازن دغ میشود یا باد میکند یا پلاستیک قسمت پایین خازن حالت نرمی خود را از دست داده و خشک شده است .

تست سیم پیچ :

دوسر اهمتر ار به دوسر سیم پیچ وصل کرده ، اگر عقربه حرکت و نزدیک صفر ایستاد، سیم پیچ سالم است.

تست دیود ها :

دوسر اهمتر را به دو سر دیود وصل کنید اگر سالم باشد باید از یک طرف عقربه اهمتر حرکت نموده و اهم کم نشان دهد و از طرف دیگر عقربه اهمتر حرکت نکند.

در هنگام تست دیود، از طرفی که عقربه حرکت میکند ، مقدار مقاومت تا 30 اهم نشان میدهد، جنس آن ژرمانیوم بوده و اگر بیشتر شد جنس آن سیلیکون میباشد.

تست آی سی :

آی سی با اهمتر تست نمیشود ولی چند روش تجربی وجود دارد. یک روش این است که آن پایه از آی سی که ولتاژ به آن میرسد (پایه تغذیه) به آن پایه ای از آی سی که به شاسی میرود ( یا به بدنه فلزی آی سی ) از دو طرف هیچ اهمی نباید نشان دهد.

تست مقاومت روی مدار :

دوسر اهمتر را به دو سر مقاومت در حالی که دستگاه خاموش است، میزنیم چنانچه مقدار دیده شده با رنگ مقاومت مطابقت داشت، مقاومت سالم است .

ولی تست مقاومت به وسیله اهمتر روی مدار دقیق نیست و باید داقل یک پایه آن ازم دار خارج شود. میتوان اهمتر ار روی قسمت ولتاژ مستقیم قرار داد و یک فیش را به شاسی و فیش دیگر را به دوطرف مقاومت وصل نمود. چنانچه یک طرف ولتاژ دیده شد و طرف دیگر ولتاژ، نبود احتمالا مقاومت سوخته است

پل ترموستات اتاقی :

این پل در حالت عادی بستهو در صورت لزوم برداشته  و به جای آن سیم های ترموستات اتاقی متصل میشود . در صورتی که این پل قطع باشد پکیج در حالت زمستانه کار نخواهد کرد.

با اتصال ترموستات به برد در مورد سیستم های گرمایشی، برد ابتدا از ترموستات گزارش دریافت کرده و سپس با توجه به گزارش ترمیستور گرمایشی، صادر میکند.

پتانسیومترها :

برای تنظیم آبگرم بهداشتی دو عدد پتانسیومتر روی برد قرار دارد .

در صورتی که این پتانسیونرها خراب شوند احتمال دارد دستگاه روشن نشود و یا تغییر تنظیمات ممکن نباشد.

گاهی اتصال پتانسیومتر به ولوم دچار در رفتگی یا شکستگی شده و عملا با چرخش ولوم مربوطه پتانسیومتر روی برد تغییر ننماید.

تست ولوم و پتانسیومتر:

دوسر اهمتر را به سر اول و وسط ولوم یا پتانسیومتر وصل کرده و پیچ آن را چرخانده، اگر عقربه(یامقدار) اهمتر تغییر نمود، ولوم یا پتانسیومتر سالم است .

ممکن است برای تغییر و تنظیم دقیق ظرفیت دستگاه و موارد مشابه روی برد دستگاه از پتاسیومترهای مختلف استفاده شود.

دکمه ریست:

جهت راه اندازی مجدد دستگاه گاهی نیاز است که از دکمه ریست استفاده نمود. به طور مثال: وقتی دستگاه خطای عدم تشکیل شعله را بدهد برای راه اندازی دستگاه باید حتما دستگاه را ریست نمود.

حال گاهی این دکمه فعال نشده و عملیات راه اندازی مجدد انجام نگرفته و دستگاه بلوکه باقی می ماند.

برد نمایشگر:

در پکیج شوفاژهایی که قابلیت نمایش کد خطا و علائم راهنمایی کننده مورد نیاز برای کاربر و همچنین تنظیمات خاص سرویس کار وجود دارد.

از یک برد نمایشگر که توسط یک کابل رابط به برد اصلی متصل می شود. در صورتی که علائم روی نمایشگر به طور کامل نمایان نیست، دستگاه را ریست کرده یا برای چند دقیقه از برق جدا نمائید. اگر ایراد برطرف نشد، کابل و اتصالات را بررسی نموده و در نهایت برد نمایشگر تعویض گردد.

کانکتورها:

در مواردی خرابی و یا شل بودن اتصال برد به قطعات دستگاه موجب اخلال در عملکرد پکیج شوفاژ می گردد.

 

سیم ارت (اتصال بدنه):

عدم اتصال صحیح سیم ارت در اغلب دستگاه ها موجب اخلال در عملکرد برد حسگر می شود. به طور مثال، در صورت قطعی سیم ارت ممکن است تشخیص شعله توسط حسگر انجام نگیرد و دستگاه خطای عدم تشکیل شعله بدهد.

 

امیدوارم این آموزش برای شما عزیزان مفید بوده باشد. درصورتیکه به تخصص نصب و تعمیرات پکیج دیواری علاقمند هستید و تمایل دارید از این تخصص کسب درآمد کنید ازبخش بلاگ های سایت شرکت فرتاک ایران كه از جمله بزرگ ترین واردات کننده قطعات پکیج میباشد، استفاده کنید.

روش تست قطعات پکیج

منو اصلی

باز کردن وات اپ
می تونم کمکتون کنم؟
شرکت فرتاک ایران
سلام سوالات خود را از ما بپرسید.