مبدل پکیج

مبدل پکیج

مبدل پکیج به طور کلی به چهار دسته تقسیم میشوند که عبارتند از:

  1. تک منظوره
  2. پوسته لوله
  3. دو منظوره
  4. صفحه ای

1. مبدل تک منظوره (MONO THERMIC)

وظیفه این مبدل گرم کردن آب مدار گرمایش در اثر گرمای تولید شده در محفظه احتراق پکیج های دو مبدله میباشد.جنس مبدل از مس (رسانای مناسب برای انتقال حرارت) با پوششی از آلومینیوم آلیاژی است. محل قرار گیری آن قسمت فوقانی محفظه احتراق میباشد.

این مبدل دارای راندمان بالا، مقاوم در برابر خوردگی و رسوب و تولید صدای اضافی نماید. برخی شرکتها به منظور جلوگیری از واکنش رادیاتور های آلومینیومی با مبدل مسی و در نتیجه تجزیه آب داخل مدار و هوا گرفتن مکرر سیستم، جنس مبدل و لوله های رفت و برگشت را از آلومینیوم انتخاب می کنند. همچنین باید در نظر داشت که ضریب انتقال حرارت آلومینیوم بسیارکمتر از مس است.

جهت افزایش تبادل حرارتی مبدل، روی لوله های مبدل در مسیر خروجی دود، فین هایی از جنس مس جوش داده شده تا سطح تماس بیشتر شود. معمولا تعداد فین در مبدل هایی که برای پکیج های فن دار تولید میشوند، کمی بیشتراست  و این امر باعث افزایش راندمان مبدل میگردد.سایز ورودی و خروجی این مبدلها4/3 اینچ (16 میلی متر) است.

در ظرفیت حرارتی مبدل عواملی همچون:جنس مبدل،سطح تماس، ظرفیتآبگیری،عوامل سرعت دهنده و عوامل کند کننده تاثبر گذار هستند.

مبدل های تک منظوره در پکیج دیواری دو مبدله استفاده میشود. به علت این که آب داخل این مبدل و سیکل گرمایش سیرکوله شده و معمولا تعویض نمیشود، اگر شعله زیر مبدل نیز تنظیم باشد، رسوب پذیری چندانی ندارد.

اتصال مبدل های حرارتی به دو صورت دنده ای و یا پوش فیت انجام میوشد.اتصال دنده ای با وجود محکم بودن دارای معایبی همچون باز وبسته کردن سخت تر به علت عدم وجود فضای لازم برای آچار و احتمال نشت بیشتر میباشد. در حالی که اتصال پوش فیت به راحتی باز و بسته  شده و نیاز به آچار خاصی ندارد.

2.مبدل پوسته لوله

این مبدل نیز در واقع یک مبدل تک منظوره است و بیشتر در پکیج های کاندنیسک دومبدله استفاده میشود. جنس این مبدلها از فولاد ضد زنگ(استیل) بوده و طراحی آن به صورتی انجام گرفته که آب حاصل از میعان بخار آب محصولات احتراق، روی مبدل تاثیر مخرب کمتری ایجاد نماید.

3.مبدل های دو منظوره (BI THERMIC)

این مبدل جهت گرم کردن آب مدار گرمایش و آب گرم مصرفی در اثر گرمای شعله درون محفظه احتراق پکیج تک مبدله به کار می رود و جنس آن مانند: مبدل تک منظوره از مس است.

در این مبدل مسیر آبگرم بهداشتی درون لوله مدار گرمایش قراردارند و لذا آبگرم بهداشتی به طور غیر مستقیم و توسط گرمای مدار گرمایش گرم میشود.

درون مسیر آبگرم در این نوع مبدل ها یک صفحه مغشوش کننده قراردارد .از مزایای آن میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  • یکسان سازی حرارت درون لوله با انتقال حرارت از پایین به بالای مبدل
  • افزایش تبادل و راندمان مبدل با مغشوش کردن جریان آب
  • کاهش رسوب گیری مبدل در اثر افزایش سرعت آبگیری مصرفی

سایز ورودی و خروجی مسیر گرمایش این مبدل 4/3 اینچ (16میلی متر) و لوله های مصرفی 2/1 اینچ (12 میلی متر) است.

نکته: جهت افزایش تبادل حرارت جهت جریان آبگرم بهداشتی درون مبدل دو منظوره موازی ولی مخالف جهت جریان آبگرم مدار گرمایشی است.

مبدل پکیج

4.مبدل صفحه ای (secoundry heat exchanger)

وظیفه این قطعه که به آن مبدل ثانویه هم گفته میشود، گرم کردن آب مصرفی با استفاده از گرمای مدار گرمایش(آبگرم ارسالی از مبدل حرارتی تک منظوره) در پکیج های دو مبدله است.

حجنس مبدل صفحه ای از استنلس استیل بوده و معمولا در پایین محفظه احتراق و پشت شیر سه طرفه نصب می شود.

این مدل داری چندین صفحه است. آبگرم گرمایش و مصرفی در بین صفحات(یکی در میان) و در خلاف جهت هم و عمود بر هم، جریان می یابد تا بیشترین سطح تماس ودرنتیجه بیشترین تبادل حرارت را داشته باشد. آبگرم مصرفی تا ۶۰ درجه، توسط آبگرم گرمایشی که تا85 درجه سانتی گراد است، گرم می شود که قابل تنظیم توسط پتانسیومتر مربوطه در پکیج شوفاژ میباشد.

اتصال مبدل صفحه ای با بلوک هیدرولیک توسط دو عدد پیچ و با چهار واشر مخصوص آببندی می شود. طراحی این واشرها به گونه است که با افزایش فشار مدار گرمایش، آببندی آنها نیزافزایش می یابد.

مبدل های صفحه ای جای مبدل های بزرگ کویلی و دوجداره را به خوبی پر کرده است. اما به علت باریک بودن فاصله بین صفحات داخلی آنها احتمال گیر کردن مواد زائد و رسوب گیری در آنها وجود دارد.

نکته: تولید آبگرم مداوم، قیمت مناسب و کاهش مصرف انرژی از مزایای مبدل منبع کویلی است.در حالی که حجم آبدهی مبدل صفحه ای کمتر از منابع کویلی می باشد.

 

امیدوارم این آموزش برای شما عزیزان مفید بوده باشد. درصورتیکه به تخصص نصب و تعمیرات پکیج دیواری علاقمند هستید و تمایل دارید ازاین تخصص کسب درآمد کنید ازبخش بلاگ های سایت شرکت فرتاک ایران كه از جمله بزرگ ترین واردات کننده قطعات پکیج میباشد، استفاده کنید.

منو اصلی

باز کردن وات اپ
می تونم کمکتون کنم؟
شرکت فرتاک ایران
سلام سوالات خود را از ما بپرسید.