قطعات پکیج دیواری

دسته بندی اصلی پکیج های خانگی

قطعات پکیج دیواری

در این مقاله قصد داریم در مورد آموزش و معرفی قطعات پکیج دیواری صحبت کنیم.  پکیج های دیواری از مهم ترین منابع تامین کننده این نیازها می باشد که دارای مزایای زیادی بوده که از اصلی ترین آن ها ابعاد کوچک این سیستم می باشد.

در صورتی که با  قطعات این پکیج ها آشنایی پیدا کنید می توانید از این دستگاه بهتر نگهداری کرده و در نتیجه سبب بهبود کارکرد آن شده و همچنین باعث  کاهش هزینه های تعمیر می شود.

قطعات پکیج:

قطعات یدکی پکیج شوفاژ دیواری شامل 4 دسته میباشد: برد الکترونیک – حسگرهای پکیج دیواری – قطعات مجری فرمان – قطعات مکانیکی.

برد الکترونیک:

دستورات لازم را به قطعات اجرای فرمان میدهد. کاربرد این قطعه که مغز اصلی دستگاه میباشد دریافت گزارش از سمت حسگر ها و دریافت دستورات و ارسال آن به قطعات اجرای فرمان می باشد.

حسگرها:

وظیفه این قطعه اعلام صورت وضعیت پکیج به برد کنترل میباشد. این قطعه پکیج دیواری انواع مختلفی دارد که عبارتند از: سنسور های حرارتی یا NTC – ترموستات حد و ترموستات دود – پرشر سوئیچ هوا و پرشر سوئیچ آب – فلوسویچ  فلورگلاتور یا فلومتر.

قطعات اجرا کننده فرمان:

قطعاتی همچون شیر کنترل گاز – فن تخلیه دود – پمپ سیرکولاسیون – شیر موتوری.

این قطعات تا زمانی که از سمت برد کنترل به آن ها فرمان داده شود، به تنهایی کاری انجام نمی دهند. در واقع با توجه به دستور دریافت شده از برد عکس العملی دارند.

قطعات مکانیکی:

قطعات مکانیکی پکیج با توجه به کارکرد خود در پکیج فعالیت میکنند و نیازی به فرمان از سمت قطعه برد الکترونیک ندارند. این قطعات که هر کدام وظیفه ای مختص به خود را دارند، شامل مبدل حرارتی – شیر پر کن پمپ سیرکولاتور – ایرونت هواگیری – بای پس و …. میباشد.

مبدل حرارتی:

عمل انتقال حرارت توسط مشعل به آب در این قطعه صورت میگیرد این قطعه مکانیکی از چند ردیف لوله مسی در حالت رفت و برگشتی ساخته شده که به صورت افقی در قسمت بالای مشعل قرار میگیرد، آب مصرفی از این لوله ها عبور میکند و گرمای تولید شده را جذب میکند.

شیر پرکن:

از قطعات اصلی پکیج که اکثر مصرف کنندگان با آن قطعه سر و کار دارند.

مبدل ثانویه:

مبدل پکیج، از مهمترین بخش پکیج محسوب می شود، وظیفه ی اصلی آن گرم کردن آب مصرفی میباشد. هنگامی که آب سرد وارد مدار پکیج می شود، مشعل ایجاد شعله می کند و حرارت لازم برای گرم کردن آب را فراهم می آورد. مبدل ها در دو نوع تک مبدل و دو مبدل می باشند.

پمپ سیرکولاتور:

کارکرد این قطعه به حرکت درآوردن آب در مقدار گرمایشی می باشد و معمولا در مسیر برگشت گرمایش قراردارد.

ایرونت هواگیری:

وجود هوا در اطراف پره های پمپ پکیج میتواند آسیب جدی به پمپ بزند به علت افزایش دور پمپ و عدم روان کاری و خشک کاری، بنابراین وجود یک سیستم تخلیه هوا در بالا ترین نقطه پمپ لازم و ضروری میباشد این سیستم تخلیه ایرونت هواگیر نام دارد.

بای پس:

این مدار در قسمت زیر پمپ قرار میگیرد تا از انسداد مسیر گرمایشی و آسیب رساندن به پمپ جلوگیری کند و یک مدار فرعی برای مواقع اضطراری را باز نماید. کارکرد این مدار به صورت مکانیکی و به وسیله اختلافات فشاری که در سوپاپ ها اتفاق می افتد فعال میشود.

شیر اطمینان:

این قطعات پکیج دیواری برای جلوگیری از افزایش بیش از حد فشار در مدار گرمایش استفاده می شود تا از ایجاد نشتی و آسیب در اتصالات جلوگیری نماید.

فلوسوئیچ و فلومتر:

این قطعه باز شدن آب مصرفی را به برد اعلام میکند که شامل یک شناور است به آهن ربایی متصل شده و با باز شدن آب این شناور همراه با آهن ربا حرکت میکند و در برابر قطعه مخصوصی قرار گرفته و کلید نرمال به حالت بسته در می آید به همین طریق برد کنترل از باز شدن آب مطلع میشود.

محدود کننده جریان آب مصرفی:

در بخش ورودی آب مصرفی قرار میگیرد و از تجمع بیش از حد آب در مبدل جلوگیری میکند تا شرایط جذب حرارت و گرمای کافی به آب فراهم شود وجود این قطعه در پکیج و در قسمت ورودی آب نقش مهمی را ایفا میکند.

کیت شیرسه راهی و شیر موتوری:

اين قطعه مکانیکی برای پکیج هایی با دو مبدل تعبیه شده و وظیفه آن هدایت آب گرم شده در مبدل اصلی به سمت مبدل ثانویه برای انتقال حرارت به آب داخلی میباشد.

کلید ایمنی حداقل فشار آب (پرشرسوییچ آب):

در صورت عدم وجود آب کافی در مدار بسته شوفاژ (کمتر از 0/5)  از ادامه کار شوفاژ جلوگیری میکند تا دستگاه مصرفی دچار آسیب جدی نگردد.

سنسور فشار آب (ترانسدیوسر):

در دستگاه هایی که فشار آب مدار گرمایشی از طریق صفحه نمایش دیجیتال نشان داده میشود از یک سنسور فشار استفاده میشود تا فشار داخلی مدار گرمایش را لحظه به لحظه توسط نمایشگر اعلام کند.

منبع انبساط:

کارکرد این قطعات پکیج دیواری خنثی کردن فشار اضافی بر مدار گرمایش است. این فشار بر اثر انبساط آب گرم ایجاد میشود.

به طور کلی منابع انبساط با دو هدف به کار می روند:

  • کاهش فشار آب ناشی از گرم شدن و افزایش حجم بخار آب در دیگ ها و پکیج ها.
  • جبران نمودن کاهش فشار ناشی از کم شدن آب در سیستم های حرارت مرکزی.

برد کنترل:

فرمانده و مغز پکیج میباشد، این قطعه فرمان های لازم را به سایر قطعات ارسال میکند.

این برد های الکترونیکی دو گروه دارند:

  • برد کنترل جرقه زن: این برد در داخل قسمت محفظه پکیج دیواری قرار دارد.
  • برد کنترل اصلی: برد کنترل اصلی داخل جعبه محفظه برد و در عقب صفحه کنترل قرار دارد.

شیر کنترل گاز:

دارای جنس آلومینیومی است، که وظیفه اصلی و مهم آن تنظیم و کنترل قطع و وصلی جریان گاز است تا در صورت بروز هر گونه مشکل عملکرد مشعل را متوقف سازد به عبارتی ایمنی پکیج به این قطعه بستگی دارد که در زیر محفظه احتراق قرار میگیرد.

امیدوارم این آموزش برای شما عزیزان مفید بوده باشد. درصورتیکه به تخصص نصب و تعمیرات پکیج دیواری علاقمند هستید و تمایل دارید ازاین تخصص کسب درآمد کنید ازبخش بلاگ های سایت شرکت فرتاک ایران كه از جمله بزرگ ترین وارد کننده قطعات پکیج میباشد، استفاده کنید.

منو اصلی

باز کردن وات اپ
می تونم کمکتون کنم؟
شرکت فرتاک ایران
سلام سوالات خود را از ما بپرسید.