پکیج های کاندنسینگ

پکیج های کاندنسینگ

پکیج های کاندنسینگ

مبنای کار پکیج های کاندنسینگ، سرد کردن محصولات احتراق (دود) بوسیله سردترین آب و هوای داده به سیستم هیدرولیک و احتراق دستگاه می باشد.

نصب پکیج کاندنسینگ دقیقا مثل پکیجهای معمولی می باشد با این تفاوت که یک لوله جهت تخلیه آبهای حاصل از میعان وجود دارد و البته دودکش این دستگاه ها از جنس پلیمری خواهد بود.

راندمان (بازده حرارتی) شوفاژهای چگالشی با سوخت گاز طبیعی (NG) حدود ۱۱ درصد بیشتر از نوع معمولی آن است.

لذا با توجه به گرم شدن کره زمین در اثر زیاد شدن گازهای گلخانه ای در جوو اینکه ایران به همراه کشور ایالات متحده یکی از بزرگترین تولید کنندگان گازهای گلخانه ای در دنیا هستند، می تواند مهمترین مزیت استفاده از این نوع پکیج شوفاژها باشد.

با این حال به علت راندمان بالای این دستگاه ها صرفه جویی زیادی در مصرف انرژی حاصل خواهد شد.

در حالت عادی پکیج شوفاژهای معمولی وقتی با حداکثر توان کار می کنند، دارای بیشت می باشند.

لذا وقتی شعله ماژوله می شود (در اکثر مواقع) و یا با حداقل توان کار می کند و دستگاه کاهش می یابد.

(اختلاف دمای آب باشعله کم و در نتیجه تبادل کم) در دستگاه چگالشی هر چه اختلاف دمای بین شعله و آب برگشت بیشتر باشد، عمل چگالش بخار آب می احتراق بیشتر خواهد بود، لذا در ساختمانی که از رادیاتور یا فن کویل استاندارد و به اندازه استفاده شده یا در حالت بهتر اگر سیستم گرمایش از کف باشد، چون دمای آب مسیر برگشت پایین است نقطه چگالش متعارف در حدود ۵۰ تا ۵۵ درجه سانتی گراد) بخار آب موجود در محصولات احتراق که مقدار زیادی از حرارت شعله صرف گرم و تبخیر شدن آن شده در مجاورت با سطح سردتر (مدار برگشت آبگرم گرمایش) تبدیل به شبنم (مایع) شده و گرمای خود را به مدار بر می گرداند (کندانس) و لذا حرارتی که در شوفاژهای معمولی ناخواسته از دودکش خارج می شده، تا حد بسیار زیادی به سیستم برگردانده می شود.

دمای در شوفاژ

دمای دود در شوفاژهای معمولی حدود ۱۲۰ تا ۱۴۰ درجه سانتی گراد است در حالی که در پکیج شوفاژهای چگالشی تا دمای ۵۰ درجه سانتی گراد کاهش می یابد.

طوری که دودکش این نوع دستگاه های را می توان از جنس پلیکا (PVC انتخاب نمود.

البته بهتر است جنس این دودکش ها از استیل باشد تا در صورت افزایش احتمالی دمای دود، دودکش دفرمه نشده و مسدود نگردد. نقطه شبنم در نقاط مختلف با توجه به میزان رطوبت متغیر است.

تنظیم میزان CO2 دود در نقطه شبنم موثر است.

 

(بهترین حال 9/3 درصد) آب حاصل از چگالش دارای PH حدود5/6 می باشد، که در واقع بسیار اسیدی است و باید از شوفاژ خارج شود (به فاضلاب منتقل گردد) تا دستگاه دچار خوردگی نشود.

البته ممکن است میزان PH آب چگالیده با توجه به ناخالصی های گاز سوختنی و ایجاد اسیدهای مختلف (اسید نیتریک، اسید سولفوریک و …) کمتر یا بیشتر شود. با توجه به اینکه جهت بالا رفتن میزان چگالش و در نتیجه بازده حرارتی لازم است، دمای آب برگشت کم باشد، بهتر است جهت گرمایش ساختمان از سیستم گرمایش از کف استفاده نمود و یا در انتخاب تعداد (ظرفیت حرارتی) رادیاتور یا فن کویل دقت نمود تا دمای آب برگشت کمتر گردد. دبی آب چگالیده ممکن است به دو لیتر در ساعت برسد. لذا باید تمهیدات لازم برای خروج آن از محل نصب پیش بینی شود.

جنس و نحوه نصب

جنس مشعل پکیج های چگالشی از استنلس استیل (فولاد ضد زنگ) است. به صورت استوانه ای یا صفحه ای می باشد و عملا از شعله های بلند شوفاژهای معمولی خبری نیست.

چون انتقال گرما در این مشعل ها بیشتر از طریق تابشی (تشعشعی) صورت می گیرد.

تفاوت دیگری که اغلب بین پکیج های چگالشی با نوع معمولی وجود دارد، در اهمیت و نحوه کارکرد فن و شیر گاز است.

در اغلب شوفاژهای چگالشی می توان با تغییر دور فن ظرفیت حرارتی دستگاه را بسیار پایین آورد.

حسگر اثر هال با ارسال سیگنالهای چهار گوش به برد، سرعت فن را کنترل می نماید.

نصب پکیج های کاندنسینگ همانند پکیج های معمولی است. با این تفاوت که یک لوله جهت تخلیه آب های حاصل از میعان وجود دارد که باید به فاضلاب ساختمان هدایت شود. جنس دودکش این پکیج ها نیز باید با توجه به توصیه شرکت سازنده و رعایت مقررات ملی ساختمان از نوع پلیمری یا استیل انتخاب شود.

 

امیدوارم این آموزش برای شما عزیزان مفید بوده باشد. درصورتیکه به تخصص نصب و تعمیرات پکیج دیواری علاقمند هستید و تمایل دارید از این تخصص کسب درآمد کنید ازبخش بلاگ های سایت شرکت فرتاک ایران كه از جمله بزرگ ترین واردات کننده قطعات پکیج میباشد، استفاده کنید.

 

منو اصلی

باز کردن وات اپ
می تونم کمکتون کنم؟
شرکت فرتاک ایران
سلام سوالات خود را از ما بپرسید.